Alexander Tcherepnin – Complete works for cello & piano – Michal Kaňka
L’infatigable violoncelliste Michal Kaňka étend encore son immense répertoire avec cette intégrale des œuvres pour violoncelle et piano d’Alexander Tcherepnin (1899-1977) :
1h17′ de musique que l’on écoute sans lassitude tant la musique est variée, rythmé, chantante. Tcherepnin fit partie de l’Ecole de Paris aux côtes de Bohuslav Martinu (1890-1959), d’Alexandre Spitzmüller (1894-1962), d’Alexandre Tansman (1897-1986), de Tibor Harsnyi (1898-1954), de Marcel Mihalovici (1898-1985), de Conrad Beck (1901-1989) et d’Igor Markevitch (1912-1983). On passera sur les théories musicales du compositeur (qui inventa une série de 9 notes 3 ans avant les travaux de Hauer et Schoenberg), disons qu’elle est pourtant d’inspiration néo-folkloriste, dynamique, nerveuse, comme en témoigne cet extrait. Chansons & danses op. 84 – Danse casaque Un ajout majeur au répertoire du violoncelle ; ajoutons la très belle illustration du jeune Malévitch et associons le pianiste Miguel Borges Coelho à la réussite de l’album.
|
The untiring violoncellist Michal Kaňka still extends his immense repertory with this integral of works for cello and piano by Alexander Tcherepnin (1899-1977):
1h17′ of music which one listens to without lassitude so much the music is varied, rate/rhythm, singing. Tcherepnin belonged to the School of Paris at the coasts of Bohuslav Martinu (1890-1959), of Alexandre Spitzmüller (1894-1962), Alexandre Tansman (1897-1986), Tibor Harsnyi (1898-1954), Marcel Mihalovici (1898-1985), Conrad Beck (1901-1989) and Igor Markevitch (1912-1983). One will pass on the composer’s musical theories (who invented a series of 9 notes 3 years before Hauer and Schoenberg), his music of neo-folklorist inspiration is dynamic, nervous, as shown in this excerpt. Songs & dances Op. 84 – Kasakh dance A major addition with the repertory of the violoncello; let us add the very beautiful illustration of the young Malevich and we associate the pianist Miguel Borges Coelho to the success of the album. |