Alexander Tcherepnin – Complete works for cello & piano – Michal Kaňka

Alexander Tcherepnin – Complete works for cello & piano – Michal Kaňka

Alexander Tcherepnin - Complete works for cello & piano - Michal Kaňka
Alexander Tcherepnin – Complete works for cello & piano – Michal Kaňka

L’infatigable violoncelliste Michal Kaňka étend encore son immense répertoire avec cette intégrale des œuvres pour violoncelle et piano d’Alexander Tcherepnin (1899-1977) :

  • Sonates violoncelle piano 1 à 3 (1924, 1925 & 1926)
  • Le violoncelle bien tempéré (1926)
  • Mystère (1925)
  • Chansons & danses (1953)

1h17′ de musique que l’on écoute sans lassitude tant la musique est variée, rythmé, chantante.

Tcherepnin fit partie de l’Ecole de Paris aux côtes de Bohuslav Martinu (1890-1959), d’Alexandre Spitzmüller (1894-1962), d’Alexandre Tansman (1897-1986), de Tibor Harsnyi (1898-1954), de Marcel Mihalovici (1898-1985), de Conrad Beck (1901-1989) et d’Igor Markevitch (1912-1983).

On passera sur les théories musicales du compositeur (qui inventa une série de 9 notes 3 ans avant les travaux de Hauer et Schoenberg), disons qu’elle est pourtant d’inspiration néo-folkloriste, dynamique, nerveuse, comme en témoigne cet extrait.

Chansons & danses op. 84 – Danse casaque

 
Un ajout majeur au répertoire du violoncelle ; ajoutons la très belle illustration du jeune Malévitch et associons le pianiste Miguel Borges Coelho à la réussite de l’album.

The untiring violoncellist Michal Kaňka still extends his immense repertory with this integral of works for cello and piano by Alexander Tcherepnin (1899-1977):

  • Sonatas violoncello piano 1 to 3 (1924, 1925 & 1926)
  • The well-tempered cello (1926)
  • Mystère (1925)
  • Songs & dances (1953)

1h17′ of music which one listens to without lassitude so much the music is varied, rate/rhythm, singing.

Tcherepnin belonged to the School of Paris at the coasts of Bohuslav Martinu (1890-1959), of Alexandre Spitzmüller (1894-1962), Alexandre Tansman (1897-1986), Tibor Harsnyi (1898-1954), Marcel Mihalovici (1898-1985), Conrad Beck (1901-1989) and Igor Markevitch (1912-1983).

One will pass on the composer’s musical theories (who invented a series of 9 notes 3 years before Hauer and Schoenberg), his music of neo-folklorist inspiration is dynamic, nervous, as shown in this excerpt.

Songs & dances Op. 84 – Kasakh dance

A major addition with the repertory of the violoncello; let us add the very beautiful illustration of the young Malevich and we associate the pianist Miguel Borges Coelho to the success of the album.

The Techrepnin society

Tcherepnin - Martinu - Mihalovici
Tcherepnin – Martinu – Mihalovici

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